lunes, 30 de noviembre de 2015

LOS VAQUEIROS

Los vaqueiros
Ante'l Festival de la Vaqueirada d'Aristébanu
 26.07.2015 | 05:36

Los vaqueiros

 M.ª Esther García Lopez  Celébrase güei na braña d'Aristébanu Festival vaqueiru y de la vaqueirada onde una pareya novios cásense pol ritu vaqueiru. Esti añu préstame muncho dir porque tengo'l gustu de recibir el nomamientu como vaqueira d'honor.
Los vaqueiros d'alzada disfrutaben d'una doble residencia estacional, realizando treshumancia col ganáu y tolos pertenencies ente los valles del interior y les brañes de branu. La treshumancia ente les brañes d'iviernu y les brañes de branu llámase alzada, términu que deriva d' "alzar la morada". Amás del cuidáu del ganáu, dedicábense a llabores de comerciu, tresporte y arriería con Llión y otros puntos de la nuesa xeografía. Estes práutiques yeren llabor de los homes, con recues de mules, apurriendo asina unes perres a la economía familiar.
Los pueblos nos que pasaben l'iviernu estendíense a lo ancho de los conceyos costeros ya interiores, ente Navia y Xixón. Rogelio Jove y Bravo déxanos esti testimoniu, escritu nel añu 1900, sobre la esistencia de llugares habitaos por vaqueiros en Castrillón, nos pueblos d'El Cueplu y Panizales. Ramón Baragaño infórmanos de la esistencia de núcleos de vaqueiros en Piarnu y nel conceyu de Gozón.
Tienen apellíos concretos que se caltienen güei y que dan noticia de que quien los lleva ye descendiente d'esti coleutivu: Acero, Alba, Antón, Arduengo, Ardura, Bajel, Bardasco, Berdasco, Bardo, Barrero, Blasón, Boto, Calvín, Calzón, Cano, Clavinas, Cosmén, Feito, Fervienza, Gancedo, Garrido, Gayo, Jaquete, Mayu, Marrón, Maurín, Oso, Pando, Parrondo Playón, Redruello, Riesgo, Santiago, Sayo?
Fueron víctimes de despreciu y marxinación polos sos vecinos, los xaldos, o d'habitantes de les aldees, que yeren llabradores y ganaderos sedentarios. Marxinación que data de munchos sieglos atrás. Según Adolfo García, los Reis Católicos, en 1485, manden órdenes estrictes a les autoridaes del Principáu pa que s'acabe colos abusos de que yeren víctima los vaqueiros por parte de los nobles.
Esta marxinación afeutaba a casi toles práctiques sociales, bailles, fiestes y otres celebraciones y sobre too nes práutiques relixoses. Nes ilesies había un separadizu pa que los vaqueiros nun se mezclaren colos xaldos. Na ilesia de Samartín de Lluiña, inda pue vese la señal divisoria dende la que nun podíen pasar los vaqueiros. Na ilesia de Santiagu'l Monte (Castrillón) tamién esistía la llinia que torgaba a los vaqueiros asitiase nel mesmu llugar que los xaldos. O na ilesia de Belén de La Montaña (Valdés) que se quitó'l separadizu nel añu 1953 cuando s'arregló la ilesia.
Tamién hai que tener en cuenta la gran endogamia que se prauticaba ente los vaqueiros. De toles maneres, l'amor siempre foi penriba de prexuicios y otros razonamientos y por citar dalgún datu, consultáu'l llibru d'actes matrimoniales de la parroquia de La Montaña de Ríu Negru en Valdés, dende l'añu 1897 hasta'l 2000, un 17,5% de los matrimonios celebraos nesta parroquia yeren mistos, ye dicir entre vaqueiros y xaldos, faciéndose más frecuentes a partir de 1950.
Nes últimes décades, cambiaron abondo les sos formes de vida. Fueron, adulces, abandonando l'alzada, que güei queda como una práctica folclórica. Abandonu qu'en dellos conceyos yá s'encomenzó a producir a mediaos del sieglu XX, pola mor de la mecanización y l'emplegu de téuniques modernes nes formes de producción, que fueron la causa de la tresformación demográfica del colectivu, amás de la gran incidencia del éxodu rural.
Estos cambios na so forma de vida fueron favorecíos pola integración nel capitalismu, lo que fixo que la so cosmovisión fuere tresformándose hacia otres formes de vida modernes calteniendo, en cierta manera, l'espíritu de lo tradicional.





No hay comentarios: