miércoles, 23 de mayo de 2007

Llibros
Esther García López gana’l Premiu Uviéu de Poesía
Mª Esther García López.16-05-2007
El xuráu del primer Premiu Uviéu de Poesía escoyó’l poemariu de la escritora Mª Esther García López, «Pisadas», escritu n’asturianu occidental, como’l meyor de los 14 presentaos al concursu convocáu pol Ayuntamientu d’Uviéu. Na categoría de relatu curtiu, a la que se presentaron ocho textos, el ganador foi Albel Martínez González por «L’aventura de Minho».Pela so parte, el Premiu Uviéu de Textos Teatrales, que foi’l que contó con más competencia (presentáronse 28 obres), algamólu Lluís Portal Hevia con «O36». Amás, según informó’l conceyal de Cultura y presidente del xuráu, Alfonso Román, la obra de Lluis Portal va ser representada pola compañía ganadora de l’Amuesa de Teatru Amateur organizada pol Conceyu d’Uviéu.Los premios Uviéu de lliteratura n’asturianu tan dotaos con 3.000 euros por categoría y la publicación de les obres.
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Tolos meses del añu tienen dalguna fecha importante. Abril ye un mes especial, enllenu de primavera y de lluz, los díes son llargos y espléndidos y nesa galanura primaveral celébrase'l Día Internacional del Llibru. El 23 d'abril de 1616 dexáronnos importantes figures de la lliteratura universal: Cervantes, Shakespeare y l'Inca Garcilaso de la Vega. Como si dempués de llenar de lluz esti mundu coles sos maravíes lliteraries, escoyeren la plenitú primaveral pa llenar de palabres poétiques «el más allá». Bien ye verdá qu'esta fecha dalgo tien d'especial. Estos escritores nun morrieron nin morrerán enxamás porque foise'l so cuerpu, pero quedó l'alma nos sos escritos, que siguen embabiecando al públicu llector. Pero, agora que yá pasó esi día, dempués de tolos eventos, toles llectures y discursos; dempués de que s'adxudicara'l prestixosu premiu «Cervantes», que recibió l'escritor Antonio Gamoneda, quédanos un añu por delantre pa nun escaecer toles recomendaciones, p'algamar vezos llectores que s'intenten afitar entamando actos y procurando animar a lleer a la población de toles edaes. Atopámonos ante un mercáu lliterariu de tal magnitú que fai difícil escoyer ente tantos títulos. Quiciabes esta selmana dedicada al llibru munches families merquen nueves obres pa les sos biblioteques, aprovechando que les llibreríes fan un pequeñu descuentu. Pero ¿quedaránse estos llibros nes estanteríes, enllenándose de polvu y esperando que daquién abra les sos páxines? Ye difícil saber cuánta lliteratura se consume. El ritmu de vida que llevamos quita tiempu d'ociu y, amás, la ufierta d'actividaes ye tan variada que-y resta protagonismu a la llectura. Per otra parte, lleer nun ye sólo un placer, porque tamién implica un esfuerzu de concentración, comprensión ya interpretación, y güei, que fuximos de tolo que nos suponga esfuerzu, si nun escoyemos un títulu acertáu, cuerre'l peligru de que'l llibru qu'abrimos con más o menos gana puede quedase pa siempre arrinconáu nun estantería. De toles maneres les cifres son optimistes, l'índiz de llectura n'Asturies sitúase nel 52% y disponemos d'una perbona y bien organizada rede de biblioteques, bien equipaes y debidamente informatizaes. Sin embargu, si pensamos nel públicu infantil, el tópicu que repetimos siempre, profesores y pas, ye que los neños nun lleen, y que tán absorbíos pol mundiu de la imaxe, de los videoxuegos y la televisión. Esto, anque nun ye del too cierto, ye preocupante, porque enxamás se tuvieron tantes facilidaes pa tener un llibru ente les manes como nestos últimos años. Hai munchos neños que son llectores, bonos llectores, que saben disfrutar de la llectura. Pero a una bona parte d'escolinos hai que llevalos de la mano pa intentar enganchalos a la llectura, inda teniendo tan variada oferta lliteraria al so alredor, nun-ys fai gracia nengún títulu. Asina, nuna mesma clase, nuna mesma xeneración d'alumnos hai neños que devoren llibros y otros a los que se-yos caen de les manes. L'accesu a la cultura güei ye muncho más fácil que hai unes décades; el que nun llee ye porque nun quier. Tolos centros educativos tienen biblioteques bien equipaes y casi tolos neños tienen llibros nes sos cases, y, per otra parte, la meyora del nivel cultural sitúa a la población en meyor disposición pa lleer y dixerir la llectura. Poro, pasáu esti renombráu Día del Llibru, quédanos garrar como aniciu d'un añu llector esti espléndidu 23 d'abril y cuando l'añu que vien se repita esta fecha poder cuntar con munchos más títulos lleíos. La llectura ye dalgo pa toles edaes y ente la bona oferta lliteraria siempre atoparemos un llibru a la carta según el nuesu gustu lliterariu. Lo difícil ye tresmitir el gustu pola llectura a quien s'empeña en nun esforciase en saboriar les páxines d'un bon llibru, nin en pisar siquiera una biblioteca.
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LaLingua Asturiana na Enseñanza

NUEVA QUINTANA
La llingua asturiana na enseñanza
La demanda d'escolarización n'asturianu naz con a comienzos de los setenta, cuando les pintades de «bable nes escueles». Dende 1983 un grupu de profesores comprometíos cola recuperación de la Llingua trabaya pola normalización real en colexos ya institutos.


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María Esther GARCÍA LÓPEZLos comienzos de la escolarización de la llingua asturiana nun fueron fáciles. Foi un procesu qu'encomenzó dende'l movimientu sociollinguísticu asturianu y, nesti sen hai que referise, pola so importancia social, a la segunda encuesta rexonal, del añu 1983, cuando casi dos tercios de los encuestaos se pronunciáron a favor de la presencia del bable nel ámbitu educativu. Un bon grupu d'enseñantes comprometíos cola recuperación de la llingua asturiana, tiene como oxetivu prioritariu y fundamental llevala a les escueles. Nel cursu 1973-74, cuando se funda Conceyu Bable, naz la semiente d'un fervederu d'inquietues no que cinca a la recuperación de la llingua. Naquel momentu encomiencen a apaecer pintaes reivindicando'l «bable nes escueles», frase que se fixo realidá diez años más tarde, cuando nel cursu 1983-84 entamó de forma experimental la presencia del asturianu nel Colexu Públicu Santa Marina de Mieres. Dempués de ventitrés años d'encomenzar esti procesu, somos conscientes de que'l colectivu de la enseñanza foi ún de los que más contribuyó a la normalización de la llingua asturiana, non sin sufrir abondes torgues nel so desendolque.La realidáAnte les fuertes presiones de los enseñantes y de l'Academia de la Llingua, creada nel añu 1980 pol Conseyu Rexonal, amás de sindicatos y otres instituciones, nel añu 1984 la Conseyería de Cultura y Educación y el Ministeriu d'Educación y Ciencia, sofitándose nel artículu 4.º del Estatutu d'Autonomía d'Asturies, establecen un conveniu nel que se regula que l'asignatura de llingua asturiana pueda impartise nes escueles de forma voluntaria. Nesti conveniu alcuérdase entamar cola enseñanza de la llingua en seis centros pilotu de l'antigua EXB, repartíos per toa Asturies y que fueron los siguientes: Prau Llerón, en Mieres; Fernández Carbayeda, en Valliniello (Avilés); Obanca, en Cangas de Narcea; Reconquista, en Cangas d'Onís; El Parque, en Blimea, y Evaristo Valle, de Xixón. De 2.455 alumnos a los que se-yos propuso, 1.351 asisitieron a clas d'asturianu. A estos centros axúntense otros cuatro nel añu 1985: El Vallín, de Piedras Blancas; Apolinar García Hevia, n'Avilés; El Coto, d'El Entregu, y Rey Aurelio, de Sotrondio. Nos siguientes años encomienza a xeneralizase la enseñanza del asturianu n'otros centros. El porcentax d'alumnos que tomó parte nestes clas d'asturianu incrementóse entre'l 1985 y 1990 del 68% hasta 83 por cientu. Poco a poco, foi algamándose la escolarización de la llingua y l'espardimientu de la esperiencia a una gran bayura d'escolinos y centros, con aumentu del profesoráu, creación de nuevos materiales curriculares y programación d'actividaes relacionaes cola cultura asturiana, (fiestes del amagüestu, l'Antroxu, Selmana de les LletresÉ)Nel cursu escolar 1991-92, la política poco favoratible del Gobiernu asturianu traxo como consecuencia un gran recorte nel presupuestu del Serviciu de Política Llingüística, torgando asina'l procesu d'escolarización. Per otru llau, nel cursu 96-97 hai un descensu notable d'escolinos, pola mor de la entrada en funcionamientu de la LOGSE, qu'obligó a los neños de séptimu y octavu a pasar a los centros de Secundaria, onde nun se-yos ufiertaba esta materia.Inda asina, con tos estes torgues, la llingua va abriéndose camín nos centros educativos de Primaria y quince años dempués, nel añu 2006, de los 28.153 alumnos escolarizaos nos centros d'Educación Primaria n'Asturies, 14.999 asisten a clase d'asturianu, en total un 53,2 por cuientu de la población escolar de Primaria, repartíos en 213 centros y atendíos por 141 profesores de llingua asturiana.N'Educación Infantil hai n'actualidá unos 1.000 alumnos escolarizaos. Pero nun se dispón de momentu d'un estudiu sobre la escolarización nesta etapa d'aniciu.Educación SecundariaL'asignatura de llingua implántase per primera vegada nes enseñances medies nel cursu 1987-88, como materia optativa, a razón de dos o tres hores selmanales. Nesti nivel educativu, hubo munches dificultaes pa que la llingua asturiana entrare nes aules, agravaes por un desdexamientu manifiestu de los organismos educativos. Nel cursu 1988-89 baxó'l númberu de centros de Secundaria con presencia de l'asignatura d'asturianu y nel cursu 1999-2000 yeren 13 centros n'Asturies los qu'ufiertaben esta materia, qu'estudiaben 753 estudiantes. Gúei, amparándose na llei d'Usu y Promoción del Bable Asturianu aprobada nel añu 1998, tolos centros educativos asturianos tienen la obligación d'ufiertar l'asturianu en tolos niveles educativos, y tolos alumnos que lo pidan tienen el drechu a recibir clas d'esta materia, pero inda hai munches torgues que, sobre too, nos institutos, fan que'l desendolque d'esta asignatura nun respuenda nin siquiera pa la poca esixencia que supón cumplir esta llei, y tán produciéndose abondes anomalíes na escolarización del asturianu en Secundaria, que torguen l'espardimientu de la enseñanza d'esta asignatura nestos niveles educativos. D'otra miente, les actuaciones nun son mui clares por parte de la organización de dalgunos centros que nun favorecen la continuidá del procesu d'escolarización en Secundaria. Y nesta situación que podíemos calificar de penosa, los alumnos que na Educación Secundaria Obligatoria escueyen la asignatura de llingua asturiana como materia optativa, van n'aumentu. Nel cursu 2000-2001 d'un total de 29.339 alumnos que cursaben la ESO nos centros educativos d'Asturies, namás yeren 519 los que pidieron la llingua como asignatura optativa, sin embargu, seis años más tarde, nel 2006, de los 22.868 alumnos qu'asistíen a los distintos cursos de la ESO nos centros asturianos, 3.702 pidieron estudiar asturianu, un 16 por cientu del total d'alumnáu, repartíos en 69 centros y atendíos por 55 profesores especialistes. Tamién hai que cuntar los alumnos de Bachillerato, 238 alumnos de los 11.685 que cursaben Bachillerato nos distintos institutos de la nuesa xeografía, nel cursu 2005- 2006. Son mui pocos, pero hai que tener en cuenta que nun s'ufiertó nestos niveles hasta'l cursu 2002-2003 y con toles torgues que se presenten, son el testimoniu de que p'atrás nun vamos.Pero los llectores entrugaránse por qué según la enseñanza vei subiendo de nivel, los porcentaxes d'escolarización baxen. Una pregunta bien cenciella de contestar. Nel momentu que la llingua propia entra en competencia con una llingua estranxera, o con otres asignatures que se-yos presenten dende'l centru como más atractives, ye fácil que pas y alumnos se convenzan d'argumentos probes y que faigan casu de mitos que cuerren pela calle, como'l mitu de la «utilidá». Sin embargu, estudiar la llingua propia nun ye cosa d'utilidá, ye dalgo muncho más fondo porque forma parte de nós mesmos. Independientemente de que s'estudien inglés y francés que me paez perbién, la llingua asturiana tendría que formar parte del currículu escolar de los alumnos asturianos. Por otra parte, influencies ayenes a la asignatura fan que los alumnos una vez que terminen la Primaria, escueyan otres optatives. Por eso, ye urxente que nos períodos de matriculación se faigan campañes informatives por parte de l'alministración educativa qu'informen a los alumnos y a los padres del drechu a cursar asturianu, pero esta información nun se pue mandar a los centros ensin seguí-y la pista, porque tamos tan bombardeaos de «papeles» que según onde se coloquen naide los ve. Fan falta reuniones informatives colos pas y colos alumnos, igual que se fan n'otres asignatures d'idiomes, pa qu'una vez conocíos los drechos y cómo se va desendolcar l'asignatura. puedan escoyer llibremente.El profesoráuL'Academia de la Llingua Asturiana, foi quien s'encargó de la formación d'este primer profesoráu d'asturianu. Asina, nel añu 1983, organiza los primeros cursos de branu pa enseñantes en la Puela d'Allande, a los qu'asisitió un grupu de maestros comprometíos na recuperación llingüística y decidíos a encomenzar cola escolarización. A lo llargo de 10 años, participaron nestos cursos 1.020 enseñantes.La Conseyería de Cultura, pela so parte, en 1988-89 convoca un cursu d'especialización pa dar clas de llingua asturiana, nel que se formaron dos grupos de 30 profesores, y nel añu 1985, nos centros de profesores encomiencen a organizase cursos d'aniciu pa enseñantes que servían de pasadoiru pa los cursos de branu de l'Academia. Nos CEP fórmense tamién grupos de trabayu y seminarios de maestros onde s'intercambien xeres y materiales pa llevar a les aules. La Conseyería d'Educación, a traviés de la Oficina de Política Llingüística, organiza cursos de perfeccionamientu pal profesoráu, y ponencies d'espertos sobre didáutica y cultura asturiana, procurando asina una formación continua de los maestros d'asturianu que tán n'activu. Ye nel añu 1994 cuando la Universidá d'Uviéu asume la formación del profesoráu mediante la ufierta de dos títulos propios: espertu en Filoloxía Asturiana y especialista en Filoloxía Asturiana. Pola so parte l'Academia de la Llingua, n'actualidá, sigue organizando cursos de branu, en collaboración cola Universidá d'Uviéu, dende'l departamentu d'Estensión Universitaria, y cursos d'afondamientu nel ámbitu llingüísticu, cultural ya didáuticu que tien como oxetivu afitar conocimientos más especializaos. Nel añu 1985, créase'l Serviciu de Política Llingüística, que tenía como misión facer un seguimientu y asesoramientu de los centros onde se daba asturianu. Pero esto qu'entamaba como un sofitu importante a la escolarización, por dixebraos enguedeyos políticos foi perdiendo puxu, y nos últimos años, nun hubo un seguimientu sistematizáu de la mesma, hasta l'añu 2005, nel que la Conseyería d'Educación, crea la figura de asesor téunicu docente pa la supervisión de la enseñanza del asturianu.L'asignatura de llingua asturiana tuvo dende los sos comienzos, una perbona aceutación, pero falten otros estímulos fuera del contestu escolar qu'ayuden a desendolcar una vivencia normal del idioma; fáltanos la presencia del asturianu nos medios de comunicación (televisión, radio y prensa) onde ye prácticamnete testimonial la so presencia y fai falta un emplegu del asturianu en otros ámbitos de la vida social n'Asturies, n'instituciones, y servicios, onde pola mor de nun ser oficial tampoco llegamos a un usu normal de la llingua asturiana.Inda asina, los porcentaxes d'escolarización fueron mui altos dende'l comienzu de la experiencia; l'asturianu tuvo perbona acoyida ente la población escolar y, magar toles torgues, el númberu d'escolinos foi aumentando añu tres añu. Los resultaos académicos fueron bonos. Dende'l principiu los neños, casi siempre, demostraron bona actitú pa cola clas de llingua y llogróse tamién un llabor d'identificación col idioma. Dende'l sector de la enseñanza seguimos reivindicando de contino la oficialidá de la llingua asturiana pa que la so presencia nes aules y en tolos niveles educativos seya una realidá normal y ensin torgues de nengún tipu.Pasa a la página siguiente
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Cuando nomamos la palabra chocolate, espiértansenos los sentíos del gustu, del olfatu y un regustín recuérrenos el cuerpu. Nun ta mal poner una nota dulce nestos díes de campaña ellectoral, nos que toos tamos sollertes a ver si los políticos nos que confiamos nos ufiertan un bon programa pa los próximos cuatro años. Pa reflexonar ye bien prestoso tomar una chocolatada que nos anime l'espíritu. Porque, según los espertos, el cacáu, componente básicu del chocolate, tien bones propiedaes pal organismu. Llixeramente estimulante, proporciónanos un estáu de felicidá que, anque seya momentaneu, val la pena. Cuando comemos chocolate les endorfines cuerren pel cuerpu. Según les últimes investigaciones, el cacáu y los sos derivaos apórtannos antioxidantes al organismu, resulten beneficiosos pal corazón y les arteries y reducen la tensión arterial. De xuru que quien padez malures rellacionaes con estes partes del cuerpu tará encantáu de qu'un alimentu tan ricu pueda comelu ensin reparos. Nesti mundu nel que too son prohibiciones, menos mal que nos ufierten dalgo de lo que se puede disfrutar. Y esta vez tóca-y al chocolate, emponderáu polos investigadores con tolos meyores atributos nutritivos: mui ricu en minerales como'l calciu, el potasiu (que reduz la tensión arterial), magnesiu (responsable nel aprovechamientu de la enerxía), fósforu (rellacionáu cola salú de los güesos y l'actividá cerebral) y, amás, ricu en vitamines B1 y B6 y ácidu fólicu. Otros de los sos componentes esenciales activen los receptores cerebrales implicaos na llucidez mental, la felicidá y el placer. O sea, que saboriamos unos cuantos bombones y aportamos al organismu una bona dosis de nutrientes importantes, amás d'elevar l'espíritu y llevanos a la felicidá, tan buscada. Lo malo d'esto ye'l preciu, y de xuru que cuando se «corra la onda» de les bondaes d'esti manxar los precios pondránse poles nubes. D'estes coses siempre hai quien s'aprovecha. Queda soterrada tola mala prensa del dulce del amor, yá nun engorda tanto como nos asustaben, nun provoca migrañes nin granos nin na, y el que sufra estos efeutos serán por otres causes. Hai que tener en cuenta que dende hai cuatro sieglos el chocolate foi motivu de debate dende lo teolóxico a lo nutricional y terapéutico. El primeru n'abrir esti debate foi Antonio León Pinelo, cuando nel añu 1636 publicó una obra baxo'l títulu «Questión moral si el chocolate quebranta el ayuno eclesiástico». La preocupación moral manifestábase naquel entós pol gran espardimientu per Europa d'esti productu que nel so orixe tomábase frío, amargo y con picantes en parte de lo que güei ye México y Guatemala, y que los españoles endulzamos al gustu convirtiéndolu nun productu de gran aceptación. La esmolición llegó a tal puntu que'l mesmu Papa Paulo V viose forzáu a emitir el so autorizáu xuiciu: «El chocolate, amás de ricu, saludable y nutritivu, taba en paz con Dios». Nel sieglu XX foi cuando cayó sobre él toa una riestra de malos efeutos. Pero les recientes investigaciones apunten con fuercia a les sos escelencies pa que podamos saborialo con tranquilidá y placer. Y esto préstanos creelo. Comer chocolate ye bono pal cuerpu y pal alma, y non sólo por vía dixestiva: los baños y masaxes de chocolate tamién tán de moda; la chocolaterapia forma parte de los novedosos tratamientos de «belleza» y tien la ventaxa de qu'esta forma de consumilo allisa la piel, relaxa la mente y el so aroma espierta la pituitaria. Dempués de saber de tolos sos beneficios nun vamos a resistinos a probalo de toles formes posibles: pasteles, bombones, a la taza... pero tamién probaremos a enllordianos d'esta pasta milagrera pa disfrutar d'una relaxación total. Nun cabe dulda de que güei sabemos muncho más sobre los productos de consumu que nos ufierta'l mercáu como nutrientes, anque dempués faigamos casu de lo que nos da la gana, de lo que más nos convién en cada momentu. Poro, de les escelencies del chocolate vamos aprovechanos toos. Quién se va resistir a esti productu llambión, dulce, suave y viciosu. Dalgunos investigadores inda van más allá y dicen que les sensaciones de placer que nos aporta seméyense a les sensaciones del amor y a les sensaciones sexuales... Si de verdá fuera asina, quién sabe si los fabricantes nun daríen abastu con tantos pidíos. De lo que nun cabe dulda ye de qu'esti productu rei al que se-y atribuyen tantos bonos efeutos corporales y anímicos va desatar y facer medrar tolos negocios al rodiu del cacáu. En pocu tiempu, les chocolateríes, bomboneríes y les cabines de chocolaterapia llegarán a saturase, porque ye que somos asina, fáciles de convencer, y si se trata de dalgo tan dulce y llambión nun duldaremos un res; toos tábemos deseando que los investigadores dieren esti pasu: el chocolate ye bono pa la salú del cuerpu y del alma y podemos disfrutar comiéndolo. ¡Y nós creemos en tolo que nos presta!