domingo, 22 de abril de 2012


Xubilación

Restaurante  Palacio de la Magdalena de Soto del Barco, el día 13 de xunu de 2009



Palabres d’Esther



¡Ay que fugazmente pasan los años bellos

Y cómo pierde la color la rosa que encienden ellos!

(Escribió Blas de Otero estos hermoso versos)



Tiempu que fuxe

Nesta vida too ya breve, puntual urxente.

 Y bien ye verdá que nada pue detenese, el tiempu pasa rápido. Cuando somos nenos deseamos que pase pronto, cuando yá llegamos a cierta edá  caemos na cuenta de que la vida ye un sueñu. Pero lo guapo ye que como diz el poeta “yo sueño con siguir soñando”. Nestos años nos que yá, fruta madura, hai que tener cuidáu con nun mancala. Cualquier revés, emocional o físicu,  pue ser suficiente pa una gran mancadura.



Yo no creo en la edad. Dice el poeta.

Todos los viejos
llevan
en los ojos
un niño,
y los niños
a veces
nos observan
como ancianos profundos.

Así dice esti guapu poema de Pablo Neruda.



Pero yo sí creo en la edad. Agradezco todos los piropos que recibí estos días, cuando al conocerse la noticia de mi jubilación muchos me  miraban con cara de asombro. ¡Amigos, que me veis con buenos ojos! Pero ahí están estos 60 tacos, llevados, como no, con humor y vitalidad, lo confieso.

Nun se trata d’añadir años a la vida, sinón d’añadir vida a los años.



Eso ye lo qu’espero d’esta nueva etapa qu’encomienzo. Xugar col tiempu al escondite y engañalu.



Ahora,
tiempo, te enrollo,
te deposito en mi
caja silvestre
y me voy a pescar
con tu hilo largo
los peces de la aurora!



Faciendo estos díes un repasu sobre la mio vida, dígovos que tengo muncha facilidá pa recordar momentos bonos y malos, más los bonos, porque sabiamente yá sabéis que los malos tendemos a escaecelos  o a  arrequexalos. Too me paez cercanu y a la vez llonxanu. Too me paez  que foi ayeri y al empar que pasó antaño. Y nesa  velea, enredando col tiempu, bono ye vivir de recuerdos, pero tamién ye la señal inequívoca de que’l tiempu nun perdona y que pasa rápido, pero que dexa güelgues  imborrables  nes persones.

Lléovos unes frases entesacaes d’un rellatu mío al que-y tengo un aquel especial tituláu “Velea”.“ Nun sé si pasó o nun pasó’l tiempu. Nun sé si’l tiempu ye un inventu. Nun sé si ye güei o si ye ayeri, si ye esti añu o ye antaño; nun sé si soi la nena, o la moza,  o la ma, o la güela...¡qué velea!  Como si’l tiempu nun avieyara.

Na vida recorremos un camín que yo comparo nun de los mios versos con una llinia. Un llinia formada por una sucesión de puntos, como nos deprendían en xeometría, pero la llinia de la vida ye singular. Non tolos puntos que la forman son iguales. Unos son brillantes, mui, brillantes y otros son de colores más apagaos y hasta tien abondos negros que toos quixéramos borrar.

Por suerte , siempre tiende a recordase lo más brillante lo que nos fixo más felices. Yo  hasta la fecha nun me puedo quexar. Nesti día nel que celebro’l paso d’un etapa a otra, dexando la mio vida activa como maestra, maestra 39 años, que yá son munchos. Puedo dicir al alto la lleva que nesi camín recorríu ta señaláu con munchos puntos brillantes, tanto nel terrén profesional como nel afeutivu.

Un camín soyáu de flores, alfombra importante nel mio ser, pisando de xemes en cuando dalgún toxu que m’espinóu de verdá,  dalgún qu’otru artu qu'espina’l corazón, pero repito nun me puedo quexar. Xubílome con satisfaición plena y deséome a mi mesma qu’esta nueva etapa qu’encomienzo seya polo menos como les anteriores.

Primero la mio infancia naquel pueblín de La Degol.lada, onde  a la sombra d’un lloréu soñaba, cantaba, xugaba , xugaba  a tolos xuegos que tanto nos divertían a los nenos, y tamién xugaba a ser maestra. Yo yera la maestra de Tino, el mio hermanu, de Panchito, d’Isolina, de Balbina ya de Paco, los nenos del pueblu. Nun sé si esto yera un precedente de la mio vocación de maestra, confieso que daquella yá yera un poco mandona.

Y foi la mio maestra, Carmen Pérez Jardón, Convenció a los mios pas de qu’estudiara, y ella deprendióme na escuela hasta 3º de Bachiller. Pa los mios pas un sacrificiu, que-ys agradecí siempre. Pa mi foi'l comienzu d’una vida meyor.

15 años en La Degol.lada, 15 años d’una infancia feliz, ya infeliz, por veces, como tolos neños d’aquella dómina.  Yo siempre digo que nun conocí esi rollu de l’adolescencia a la que güei  achacamos cualquier revés de los nuesos xóvenes. Nun podía tener adolescencia. Taba claro. Con dalguna travesura qu’otra,  la madurez en ciertos contestos llega por necesidá.

Bachiller nel Institutu de L.luarca y Maxisteriu na Escuela Normal d’Uviéu.  Too rápido.

La mio primer esperiencia, una sustitución en Busecu, con alumnos dalgunos más grandes que yo. Estudiaba segundu de Bachiller. Quince díes bien pagaos sustituyendo a aquella maestra que se foi a Mieres a celebrar la Comunión de la fía. Asina yeren les coses daquella.

Acabada la carrera, el mio primer destín las Escuelas Graduadas de L.luarca, casi una neña como ellas, tocáronme las nenas mayores na Escuela del Muelle. Daquella tovía taben separaos nenos ya nenas. Cinco meses esperando a que me dieran el mio destín en propiedá, una plaza que me llegaba como del cielu. Pero hai que dicir que llegaba gracies al mio esfuerzu. Fui daquellos privilexaos, un pequeñu porcentaxe  que salíemos  sin oposición por bon espediente académicu.  Nun penséis que nos lo regalaben, porque había que fincar los coldos, anque llueu tuviera la so recompensa.

Barcelona, la Roca del Vallés, el mio primer destín como maestra en propiedá. La Torreta, San Xuan de Torruella, Vilassar de Dalt. Nueve años en Barcelona, a onde me llevó l’amor, porque la docencia podía exercela tamién n’Asturies, onde tenía la mio plaza.

En Barcelona nacieron los mios fíos Esther y Ernesto. Por eso pa mi Barcelona tien tamién un espaciu nel mio corazón. Recuerdo con cariñu a los alumnos que tuvi por allí, güei yá toos entraos n’ años. Tengo bonos recuerdos d’aquellos primeros años de docencia enseñando a lleer a los más pequeños, 40 parvulinos nun comedor escolar. Les coses güei cambiaron muncho, tamién na enseñanza, Muncho  y pa bien.

Y llegué de vuelta a Asturies en 1981, con un marcáu acentu catalán, pero que darréu se me quitó inmersa nesta tierra onde tengo les mios raíces.

Yera época n’Asturies, na que refervía l’enfotu por recuperar l’asturianu.  Yo xubime al carru en cuanto pudi pa entamar un camín tan espinosu pero con aquella ilusión de la xente mozu, y dende aquella la mio carrera profesional discurrió y  conformóse al rodiu de la enseñanza de la llingua asturiana, en munches estayes ya instituciones: colexu “El Vallín”onde pienso que quedaron les mios güelles,  Academia de la Llingua, varios centros de profesores d’Asturias, Conseyu de la Mocedá, Conseyería de Cultura…Amás de tou tipu de xeres que me venceyaron dafechu a esti llabor tán prestoso anque pisando un camín  con munchos escayos, pero qu’a a la vez me dio tantes satisfaiciones. Quiero tener un recuerdu especial pa los mios alumnos de Llingua Asturiana, que fueron munchos, por siguir con tantu enfotu les mios clases pol interés en toles xeres que fiximos xuntos, y de les que tanto disfrutamos, con una cierta llibertá Ensin ellos fieles collaboradores xeniales nesta clase, qu’encomenzáramos casi ensin llibros, pero con muncha dosis d’ilusión, y onde reinó sobre too la innovación educativa.

Simulación, xeres de creación lliteraria, festivales, esposiciones, recitales, teatru, llibros,concursos,  periódicu escolar. Nun puedo deteneme en tantes xeres guapes como trabayamos xuntos. Y nun sabéis la satisfaición que siento cuando inda güei, dalgunos dellos yá pas de familia, recuerdan con cariñu aquelles clases cuando m’alcuentren o cuando m’escriben.

Frutu d’esti mio enfotu pola recuperación de la llingua, non solo na faceta de profesora, sinón tamién n’otres estayes como la lliteratura nes sos variaes manifestaciones, didáctica, llibros de testu, investigación histórica ya etnográfica, bayura de  collaboraciones en periódicos y revistes que vengo faciendo  habitualmente dende hai unos cuantos años. Una carrera dedicada a la llingua, anque estos últimos años me dedicara a la lengua castellana, pa la que yo tenía’l mio puestu nel institutu Isla de la Deva, del que tamién guardo un prestosu recuerdu. Bon recuerdu de compañeros y d’alumnos. Bon recuerdu tamién de participación en distintes xeres.

Pol medio volví a la Universidá, esta vez entovía si se quier con más enfoutu que de moza y llicenciéme en Pedagoxía, cursé’l doctoráu  y tengo per ahí a medies la Tesis Doctoral, que pienso retomar  los próximos meses, nun vaya ser qu’esto de xubilame me faiga folgazana.

Tamién pienso  dedicame a otres estayes, a escribir con un poco de sosiegu si ye que nun me falta la inspiración, collaborar cola Academia de la Llingua a la que pertenezo dende l’añu 2002, como miembru correspondiente y  a les mios nietines y en fin, lo primero ye tener salú que trabayu darréu s’alcuentra. Nun me voi romper la cabeza.

Agradezo daveres la presencia de les autoridaes municipales, tanto de L.luarca como de _Castrillón, conceyos ente los que yo tengo dividío'l mio corazón, el corazón partío como diz la canción.

 Agradezo  a Juanjo, el mio direutor toos estos años, pola so orientación y ayuda, por saber tar siempre nel so sitiu en cualquier situación y porque me facilitó siempre toles coses qu’emprendí y que-y pidí tanto personales como profesionales

Gracies a toos amigos y amigues, compañeros, vecinos de La Montaña, la parroquia onde nací, que vos agradezo de corazón que m’acompañéis nesti día tan especial.

Préstame enforma compartir estos momentos colos familiares equí presentes. Con mi madre, con mi suegra, con Ernesto con quien la carrera de la vida foi más fácil, colos mios fíos Ernesto y Esther y cola mio nietina Deva. Espero que  podáis  disfrutar conmigo d’esta nueva etapa de la vida.

Y termino, repitiendo  estos guapos versos de Pablo Neruda:



Ahora,
tiempo, te enrollo,
te deposito en mi
caja silvestre
y me voy a pescar
con tu hilo largo
los peces de la aurora!



Y a Pedro quiero dedica-y estos versos, que resumen  el mio deséu de qu’esta etapa seya pa ti mui feliz



Nun esfueyes la flor,

que se queda ensin vida.

Vivi l’allegre primavera

Mima las flores.

Nun deixes que l’iviernu esnude  l’arbol verde.

Riega con amor  la felicidá.



Eso ye lo que-y pido a la vida pa los dos.

Munches gracies



Mª Esther García López

No hay comentarios: